Search This Blog

Tuesday, March 15, 2016

Lava Cake

It happens to me very often, especially these times, that I stumble upon so many beautiful pictures of different cakes on Instagram or upon some recipes. On these photos are usually cakes "bathing" in chocolate. When I see sth like that and when I am in a good mood I try to make it. So, these times I have seen so many pictures of different lava cakes. Lava cake is a type of cake ( usually chocolate ) with a filling ( also chocolate ) in the center. When cuts open, chocolate "lava" runs out like a volcano. So here I am now, typing and checking whether it is too late now to make one :) ( 22:03 o´clock ) . I have found so many different recipes and there is also a video on youtube- how to make a lava cake . When I made it for the first time, it wasn't so good. That's why I have changed the recipe a bit I now it turns out great.

So if you are in the mood for a lot of chocolate, you just need to keep reading this post and to make it. It cant get any easier. You do not have to be a J.Oliver :) All you need is 10 minutes and these ingredients :
4 eggs
3 tablespoons sugar
60 gr  butter
300 gr chocolate ( 200 gr bittersweet , 100 gr semisweet )
3 tablespoons flour

Melt the chocolate with butter and sugar. Stir in the eggs until smooth.  Add the eggs to chocolate mixture. Carefully add the flour without making any crumps. Preheat the oven to 180 C. Divide the small amount  of the butter in cups so that it is easier to take them out after. Fill the cups ( not full, 2/3 ) with the mixture, place it in the oven and bake it for 6/7 minutes . The edges should be firm but the center will be runny. Run the knife around the edges to loosen and take them out .
Serve them and enjoy until you get sick :)



Vjerovatno vam se desava, kao I meni, da vidim cesto neki recept ili u zadnje vrijeme sliku na Instagramu nekog dobrog kolaca (  koji bar dobro izgleda I da puca od cokolade ) . Ja kada nesto takvo vidim obavezno pokusam , kada sam rapolozena, da I napravim I probam :) . Tako sam u zadnje vrijeme cesto vidjala LAVA CAKES, razlicitih oblika, koje kada prepolovite, oblije cokolada. Sama pomisao na to I vec mi nije dobro jer vrtim po glavi sta imam od sastojaka I je li previse kasno da bash sad pravim. Dosta sam recepata nasla online, cak na youtube ima I video. Prvi put sam pravila po nekom od million recepata ali mi se nije pokazalo dobro. Zato sam ja recept izmijenila I dobijem tacno ono sto treba I tacno onoliko smjese koliko treba.

Nego, ako ste raspolozeni za nesto mnogo cokoladno a da vam ne treba nikakvo posebno umijece I samo 10 min, prionite na citanje I prepisivanje.

Za moju tepsiju za mafine u kojoj se moze napraviti 12 mafina mjere su sljedece :

4 jajeta
3 kasike secera ( 2 ako uzmete jednu mlijecnu cokoladu a ostale mogu biti cokolade za kuhanje)
60 gr putera
300 gr cokolade ( ja obicno stavim dvije crne I jednu mlijecnu )
3 kasike brasna

Rastopiti puter, cokoladu I secer na pari. Odvojeno umutiti jaja bez pjene. Kada se cokolada sa puterom I secerom rastopi, dodati jaja I sjediniti smjese. U to postepeno dodavati brasno da se ne stvaraju grudvice . Mijesati mozete rucno - ja tako obicno radim- a moze I mikserom. Zagrijati rernu na 180. Rasporediti smjesu u kalupe za mafine ( 2/3 svakog  kalupa napunite smjesom ) . Da se ne bi zalijepili kolacici za tepsiju, mozete prethodno kalupe namazati puterom. Ako pecete u papiricima za mafine, nemate taj problem. Peci 6 do 7 minuta, zavisi od jacine rerne, uglavnom pratite da se kolacici okolo ispeku a da unutrasnjost ostane tecna. Nozem mozete lagano oko ivica kruziti da bi se lakse izvadili.

Po zelji mozete dodati cimet, ljesnjake, bademe itd .

Zatim uzivajte dok vam se ne smuci u predivnim lava cakes :)

( Ako trenirate I zelite zdraviju verziju, cokoladu zamijenite onom sa steviom, secer smanjite ili izbacite, puter smanjite, brasno za kasiku smanjite I uzivajte )

3 comments:

  1. Samo da nabavim te kalupe! Odmah pravim! I kud si morala pisati sad o ovim mafincicima, kasno, a meni voda na usta :D
    Kako fercera u silikonskim kalupima? :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Odmah danas po kalupe :)
      Ne znam za silikonske, hahahha, ne komplikuj mi. :*

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete